پیش گفتار:
طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی هتلداری از مهمترین طراحی ها و غرفه سازی های جهانی محسوب می شود؛ نمایشگاه های هتلداری معمولا از جذاب ترین و پرمخاطب ترین نمایشگاه های صنعت جهانگردی و گردشگری به حساب می آیند و همیشه طالب بهترین طرح و بهترین نوع سازه می باشند! این دسته از نمایشگاه های هتلداری که در زیر در مورد مسائل پیرامونی آن صحبت خواهیم نمود، طراحی و غرفه سازی خاصی را همیشه برای خود داشته است و تمام تیم های طراحی و غرف سازی را نیز وادار به ایجاد یک ایده خلاق و نوآور کرده است. طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی هتلداری یکی از مهم ترین موارد در میان تمام طراحی ها و غرفه سازی ها است و به همین خاطر ما نیز سعی کرده ایم تا با پرداختن درست و منطقی به آن، شما را از مسائل ریز و درشت موجود در طراحی و ساخت چنین غرفه نمایشگاهی مطلع سازیم؛ اما شاید بد نباشد قبل از آن کمی با نمایشگاه هتلداری آشنایی بیشتری پیدا نماییم. نمایشگاه هتلداری:
نمایشگاه هتلداری بخشی از نمایشگاه گردشگری است که معمولا هر ساله در خیلی از کشورهای صاحب صنعت، فرهنگ، طبیعت و تاریخ برگزار می شود و طبق آمار هم، همیشه از استقبال قابل قبولی از سوی مخاطبان و بازدید کنندگان داخلی و خارجی کشور میزبان، برخوردار شده اند؛ معمولا نمایشگاه های هتلداری که بخشی از نمایشگاه های گردشگری را تشکیل می دهند، سبب جلب توجه بیشتری حتی نسبت به فعالیت های کلی نمایشگاه گردشگری می شوند که البته با کمال افتخار باید در این مورد بگوییم که یکی از کشورهایی که همیشه از صنعت هتلداری جون دار و با رگ و ریشه ای در این سال ها برخوردار بوده است، کشور عزیزمان ایران می باشد. در این میان بیشتر کشورهایی که تمایل به برگزاری نمایشگاه های صنعت هتلداری دارند به طور کلی، به دو دسته تقسیم می شوند: بعضی از این کشورها در این نمایشگاه ها به تعریف و ستایش به حقی از سایر کمپانی های سازنده و مجموعه های غول آسای هتل سازی و هتلداری می پردازند و بعضی دیگر، در همین نمایشگاه های صنعت هتلداری تلاش در ارائه و معرفی دستاوردها و همچنین تلاش های چند ساله اخیر کشور خود در جهت پیشرفت و توسعه منطقه ای و یا حتی جهانی مربوط به هتل و هتلداری دارند، ولی به هر حال هر کدام از این دو دسته با هر منظوری که نمایشگاهی تحت عنوان صنعت گردگشری و هتلداری را برگزار کنند، تلاش می کنند در طول زمانبرگزاری نمایشگاه با یاری گرفتن از گذشته، هرآنچه که نیاکانشان از آن زمان ها برایشان به عنوان میراث برجای گذاشته اند را با روش های نوین امروزی و تبلیغات خلاقانه به معرفی جهانیان برسانند! امروزه با توجه به رشد جمعیت کشورها و وجود دغدغه اقتصادی که مشکل جدی تمامی دولت ها است، کسب درآمد از مقوله گردشگری و البته هتلداری یک واجب غیر قابل انکار می باشد! کشورهای زیادی در دنیا وجود دارند که با معرفی ظرفیت های توریستی و همچنین هتل سازی برای اقامت هرچه راحت تر توریست ها و گردشگران، توانسته اند به یک منبع درآمد عالی در تمام فصول خود دست پیدا کنند اما چیزی که در این بین نمی شود پنهان کرد، سعی و تلاش این دسته از کشورها برای شناسایی و یافتن پتانسیل های توریستی و جذابیت های گردشگریو بعد ساختن هتل های چند ستاره می باشد که در شناسایی این عناوین به سایر جهانیان، از هیچ تلاشی فروگذاری نکرده اند و در جهت رسیدن به اهداف خود نیز از همین نمایشگاه ها به عنوان برداشتن یک گام محکم و استوار حساب می کنند!
دلایل حضور در نمایشگاه هتلداری:
همانطور که در قسمت قبل نیز به آن پرداختیم، نمایشگاه هتلداری شاید در کشورهای اروپایی مدرن به صورت مجزا برگزار شود اما اغلب در کشورهای آسیایی به عنوان بخشی از نمایشگاه بین المللی گردشگری، آغاز به کار می کند. حضور در نمایشگاه هتلداری می تواند مزایا و فواید زیای را از جنبه های گوناگون برای شرکت کنندگان عزیز به همراه داشته باشد! نمایشگاه هتلداری با تمام جذابیت خاص خود، دلایل حضضور زیادی را دارا می باشد که ما سعی کرده ایم در حد توان خود، به چند مورد از این موارد اشاراتی داشته باشیم؛
طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی هتلداری:
هر نمایشگاهی با هر سطح و ابعادی که باشد، مستلزم طراحی و ساخت غرفه مختص خود می باشد؛ درست همانند صنعت هتلداری که طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی هتلدار را طلب می کند! ولی سوال اصلی این جا است که چه طرحی و چه ساختی می تواند مناسب صنعت هتلداری باشد؟! آیا باید برای طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی این صنعت از المان های خاصی بهره گرفت؟! آیا باید در طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی هتلداری وسواس به خرج دهیم؟! جواب تمام این سوالات، قطعا بله خواهد بود! صنعت هتلداری به سبب وجود تمایزهای مختلفی که در دل خود جای داده است، نیازمند طرح و ساختی نوین است. این صنعت با توجه به ظهور هر ساله یک سری شرکت و کمپانی جدید با برندهای مختلف، باید همیشه آماده برای استفاده از المان های خاصی در خود باشد و همچنین طراحان گرامی و غرفه سازان عزیز نیز باید در مقابل سایر پروژه های کاری خود، برای طراحی و غرفه سازی این دسته از نمایشگاه ها که ویترین گردشگری و جهانگردی را دارا می باشند، وسواس زیادی به خرج دهند! طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی هتلداری یک کار کاملا جذاب برای دوستان طراح و غرفه ساز تلقی می شود. معمولا طراحی و ساخت غرفه حتی با وجود پیشرفت های حاصل شده کنونی در صنایع مربوطه آن، باز هم می بایست با توجه به نوع نمایشگاهی که برای آن سفارش غرفه داده شده است، ملاک قرار گیرد؛ حال فرض کنید که بیشتر نمایشگاه ها اغلب از یک نوغرفه برای پر کردن سالن های خود استفاده می کنند تنها چند نمایشگاه هستند که نیاز به طراحی و ساخت غرفه جدید و نوین دارند که یکی از آن ها، نمایشگاه هتلداری می باشد! نکته قابل تامل در خصوص طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه هتلداری درست این جا است که غرفه های حاضظ شده در این بخش از نمایشگاه گردشگری که به هتلداری تعلق گرفته است، بایستی قابلیت استفاده در بخش های مختلف هلتداری نظیر:ملزومات و تجهیزات هتل ها که شامل انواع سرویس پذیرایی چینی، استیل، بلور، کریستال، سرامیک، سیلور،کاشی، سرامیک و چینی بهداشتی، دکوراسیون داخلی و آبنما محوطه سازی، انواع لوستر، سیستم های روشنایی و نور پردازی، پرده، روتختی، ملحفه و حوله، موکت، فرش و انواع کفپوش،کاغذ دیواری و انواع دیوار پوش، تجهیزات کیترینگ و سلف سرویس، انواع ظروف، کارد، چنگال، قاشق و غیره، وان، زیر دوشی، کابین دوش، پرده حمام، آینه و اکسسوری، مواد و لوازم بهداشتی هتلی (صابون، شامپو، مسواک، خمیردندان و غیره)، یخچال و گاو صندوق های هتلی، تجهیزات و ملزومات ساختمانی برودتی، سنگ، مصالح ساختمانی، نماسازی و ... انواع شیرآلات بهداشتی، انواع قفل و تجهیزات ایمنی، انواع سیستم های ارتباطی ( تلفن، فاکس، اینترنت ) تجهیزات انبار، کلید و پریز سیستم صوتی، تصویری، آنتن مرکزی، گیرنده ماهواره و تجهیزات مربوطه، دوربینهای مدار بسته، تجهیزات ورزشی و بدنسازی، تجهیزات استخر، سونا و جکوزی - طراحی و اجرای استخر، سونا و جکوزی، تجهیزات شهر بازی و بازی کودک، لباسشویی و ظرفشویی صنعتی، سیستمهای اطفاء حریق ،آسانسور و بالابر، تجهیزات شستشو و لوازم نظافتی، جارو برقی هتلی و جاروی مرکزی،خودروهای هتلی، پوشاک و اونیفرم مخصوص هتل تجهیزات و وسایل موسیقی، دستگاه های تصفیه هوا، یونیزاسیون، خوشبو کننده ها، انواع ترولی و چرخ دستی، گل و گیاه تزئینی طبیعی، مصنوعی - دستگاههای دست خشک کن، سشوار، قایق و تجهیزات غواصی و تفریحات آبی را دارا باشد. غرفه های نمایشگاه هتلداری که بخشی از نمایشگاه بین المللی گردشگری است، به سبب وجود مباحث مختلف اقتصادی و گردشگری که در خود بایستی جای دهند، همیشه از اهمیت به خصوصی برخوردار بوده اند؛ این غرفه ها در عین سادگی باید سبب جلب توجه مخاطبان و بازدید کنندگان نمایشگاهی نیز بشنود و آن را به سمت و سوی خود بکشانند!
نکات مربوط به طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی هتلداری:
هدف از طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی هتلداری:
کلام آخر:
طراحی و ساخت غرفه نمایشگاهی هتلداری همانطور که گفته شد، امری است جذاب و چالش ساز! طراحی این دسته از غرفه باید از جدید ترین متدهای روز دنیا و همچینن ساخت ان نیز باید از بهترین سازه های ممکنه باشد. نمایشگاه هتلداری خواه ناخواه تبدیل به یکی از ویترین های گردشگری دنیا شده است تا جایی که طیف وسعی از گردشگران تنها به خاطر یک شب اقامت در فلان هتل، حاضر به سفر برای رفتن به کشورهای مختلف دنیا می باشند. پس بهتر است کسانی که برای شرکت در نمایشگاه هتلداریتمایل دارند، حتما به مباحث طراحی و غرفه سازی خود توجه ویژه ای داشته باشند.