طراحی غرفه نمایشگاه و غرفه سازی

طراحی غرفه نمایشگاه و غرفه سازی

طراحی غرفه نمایشگاه و غرفه سازی

طراحی غرفه نمایشگاه و غرفه سازی

متدهای طراحی غرفه نمایشگاهی

پیش گفتار:

متدهای طراحی غرفه نمایشگاهی گوناگونی در حال حاضر در مباحث طراحی و حتی اجرایی غرفه های نمیاشگاهی به وجود امده اند که هر کدام می توانند برای یک نمایشگاه آن هم با یک زمینه فعالیتی شاخص، مورد بهره برداری قرار بگیرند. غرفه های نمایشگاهی بهترین مکان ممکنه برای رو نمایی از ذوق و سلیقه طراحان و سازندگان آن ها می باشند به هیمن خاطر اغلب طراحان همیشه در تلاش هستند تا از متدهای طراحی غرفه نمایشگاهی روز برای بهتر کردن طرح نهایی خود، استفاده کنند. استفاده از متدهای طراحی جدید و کاربردی می تواند در مدت زمان بسیار ناچیزی سبب برجسته شدن غرفه شما در میان سایر غرفه های نمایشگاهی شود و حا و هوای خاصی را به غرفه شما ببخشد! فراموش نکنید ما در این مطلب قصد تشریح و توصیف هیچ متد طراحی خاصی را نداریم و در تمام لحظلتی که با شما هستیم تنها به صورت کلی به مزیت های متدهای طراحی غرفه نمایشگاهی خواهیم پرداخت تا شما را بیش از پیش با این دسته از متدها و روش های طراحی، آشنا گردانیم. اما شاید بد نباشد برای درک بهتر ظهور این دسته از متدهای طراحی غرفه نمایشگاهی که تقریبا اغلب غرفه های حال حاضر نمایشگاه ها را به سمت و سوی خود کشانده است، کمی در صفحات مجازی در مورد تاریخچه طراحی و غرفه سازی جست و جو نمایید تا خیلی بهتر متوجه رسیدن قدرت طراحان مطرح جهانی به این سطح از طراحی روز شوید!  ادامه مطلب ...

مبانی غرفه سازی

مقدمه :

غرفه سازی از جمله ی مهم ترین بخش از پروسه ی بازاریابی و جلب نظر مشتری است که زیر شاخه ای از صنعت نو و پر سرمایه ی دکوراسیون داخلی است که می تواند در صورت موفیقت در انتخاب و چیدمان مناسب در بازار های تخصصی و البته کاملا رغابتی به شکل پر بازده ای عمل کرده و نام برند و محصولات شما را در ذهن خریدار حک کند این می توانند تا حدود زیادی محصول شما را به نسبت محصولات رغیبانتان معروف کرده و موجب محبوبیت و البته در نهایت فروش بالا و مطلوب محصولات شما گردد . پس در این میان ساخت غرفه ها سهم  بسزایی در رغابت بین برند ها و شرکت هایی که کالا های مشابهی را تولید می کنند را ایفا می کند. اما بحث حول مبحث غرفه سازی می تواند بسیار گسترده و تخصصی باشید اما امروز می خواهیم به بررسی اصول و مبانی این صنعت و همچنین امکان اصلاح عیوب و کاستی ها و در نتیجه دریافت خروجی ای مطلوب و قابل ارائه بپردازیم. 


 

غرفه سازی :

ابتدا به این سوال به پردازیم که غرفه سازی چیست و چگونه تعریف می شود ؟

غرفه سازی در نمایشگاه ها ابزار بسیار غنی و البته قدرتمندی است که حاصل از برنامه ریزی دقیق شرکت های ارائه دهنده ی خدمات و شرکت های دکوراسیون داخلی است که به توان خروجی قابل انتظار و البته قابل قبول را از آن دریافت کرد . به بیان دیگر غرفه های مانند بسته بندی یک محصول یا ویترین یک مغازه عمل می کنند که می توانند تا حدود زیادی توجه مشتری را حتی قبل از استفاده ی از آن محصول یا خدمات به برند شما جلب کنند . اما بر خلاف تصور عوام غرفه ، صرفا یک سازه ی فیزیکی از چوب و فلز و پلاستیک نیست بلکه حتی شاید قوی تر از یک تبلیغات تلویزیونی بتواند تصویر مثبت و خیره کننده ای از برند شما برای بسیاری از مشتریان نیازمند به کالا ها و خدمات شما متصور کند . هدف از ساخت این غرفه ها صرفا کشاندن مشتریان به نمایشگاه ها است و اینکه مشتریان و مخاطبان آن نمایشگاه را با تصویر ذهنی ای که از غرفه شما داشتند برند شما را به یاد بیاورند همین امر می تواند برند شما در ذهن آن مشتری برند شماره ی یک در آن زمینه ی خاص معرفی کند . این تاثیر گذاری به حدی است که حتی بسیاری از صاحب نظران تاثیرات غرفه ها را در بازایابی و جذب مشتری را حتی بیشتر از تاثیر خود نمایشگاه می دانند که همین موضوع  به حد کافی می تواند اهمیت این غرفه ها را آشکار سازد .

اصول و مبانی ساخت غرفه :

پس از شناخت غرفه ها و میزان تاثیر آنها در بازاریابی و فروش محصولات و خدمات برند ها حال می خواهیم اصول و مبانی ساخت غرفه ها را در زمینه ها و ابعاد مختلف بررسی کنیم تا با کارکرد اصولی و صحیح این صنعت بیشتر آشنا شویم .

1_ اصول طراحی غرفه ها :

برای شناخت اصول طراحی این غرفه های توجه به نکات زیر بسیار حائز اهمیت است ؟

1_ ابتدایی ترین اصل در طراحی غرفه ها توجه به یک نکته ی اساسی  است و آن اشتباه نگرفتن غرفه با انبار است ! طراحی غرفه ها بر خلاف انبار ها ( که هدف در آنها صرفا چیدن اجناس در کمترین فضای ممکن و با قابل دسترس ترین چیدمان است . ) بسیار دقیق تر و حساس تر است. متاسفانه امروز به دلیل عدم درک اهمیت این غرفه ها در سراسر کشور حتی بعضی از شرکت ها و برند های صاحب نام و بزرگ هم تنها چند ساعت قبل از شروع نمایشگاه ها تصمیم به بردن بعضی از کالا های خود به نمایشگاه ها می کنند که حاصل کارشان بسیار شبیه تر به انبار است تا غرفه ی نمایشگاهی همین امر اهمیت صرف کردن وقت و انرژی کافی را بسیار مهم جلوه می دهد .

2_ در نکته ی بالا به تمایز میان انبار و غرفه پرداختیم حال پا را فراتر می گذاریم و مانند تمام طراحان ، غرفه ها را اثر هنری معرفی می کنیم ( که دقیقا چنیین است . ) پس انتخاب طرح و رنگ غرفه ها و اصول دیگر چون نور ، فضای کافی ، مکان قرار گیری غرفه ها و البته لباس کارمندان غرفه ها و حتی طرز صحبت کرد و شکل ظاهری آنها همه و همه نشان سطح فرهنگ و بینش کارفرما ها و صاحبان سرمایه ها است که خروجی مطلوب تر ناگزیر انتخاب های مناسب را می طلبد .

3_ طراحی غرفه یک تخصص است که حتما باید توسط متخصصین این امر به آن پرداخته شود و به هیچ وجه کاری نیست که نجار یا جوشکار یا طراحانی که ارتباطاتی با این موضوع ندارند ( هر چند در زمینه تخصص خود ماهر باشند . ) در آن اظهار نظر کنند بلکه تمام این مشاغل عملی همگی باید در خدمت کارشناسان طرحان داخلی (خاصه طراحانی که تخصص شان طراحی غرفه ها باشد . ) قرار گیرند تا نتیجه ی کار یک اثر هنری توام با یک ابداع مهندسی شود تا خواسته ی کارفرما ها را بجای آورد .

4_ جزییات در غرفه باید بسیار دقیق و سازگار طراحی شود . فرق اساسی میان یک غرفه و یک تبلیغ تلویزیونی در آن است که در نمایشگاه ها مردم به اندازه ی کافی به غرفه نزدیک می شوند و همین امر موجب آن می شود که ناسامانی و شلختگی ها یا اصطلاحا باگ های این طراحی کاملا برای مخاطب قابل دید و و به قول معروف توی چشم باشد . پس توجه به ریزه کاری های هر چند نا چیز و کوچک می تواند بسیار تایین کننده و تاثیر گذار باشد . این بدان معنا است که طراحان طوری اتصالات را آرایش کنند که در نگاه اول مخاطب یا متوجه آنها نشود یا آن را یک اثر مهندسی و هنری غنی تصور کند .

5_ در طراحی غرفه ها صرفا نباید از طرح های شلوغ با رنگ های مختلف و نور پردازی های بسیار گسترده استفاده کرد گاهی فضای خلوت و کم جنب و جوش تاثیر بسیار بسیار مثبتی روی مخاطب گذاشته و در میان هیاهوی نمایشگاه توجه او را به غرفه ی شما جلب می کند پس تا حد امکان از استفاده ی بی مورد از طرح های شلوغ و پر از رنگ دوری کنیم و با ابزار های کمتر محیطی مطلوب را تولید کنیم . البته توجه به سنین مخاطبان نیز تا حدود زیادی در این تصمیم گیری کمک خواهد کرد .

6_ طراحان را می توان دستیاران کارفرما ها نامید پس انتخاب یک طراح مناسب و البته قابل اعتماد برای یک کارفرما بسیار ضروری است . طراحان در صورت نیاز باید صاحبان غرفه ها از ساخت غرفه منصرف کنند زیرا ممکن است شرایط و جوانب طوری رقم خورده باشد که ساخت غرفه موجب تضعیف وجهه ی برند شود . همچنین کارفرما ها نیز باید طراح خود را خودی دانسته و آن را جزئی از شرکت بداند نه کسی که صرفا برای جیب خودش کار می کند .

 

2_ اصول و مبانی نور پردازی :

پس از بررسی طرح غرفه ها حال سوال این است نور چه نقشی در کیفیت غرفه ها دارد ؟

نور پردازی از مهمترین اصول ساخت است چرا که زیبا ترین اثر هنری اگر دیده نشود هیچ ارزشی ندارد . پس توجه به اصول نور پردازی و توصیه هایی که در ذیل به آن می پردازیم قابل تامل است . در مجموع نور پردازی به دو صورت کلی انجام می پذیرد یکی نور پردازی طبیعی یا همان استفاده از نور خورشید در روز است و دیگری روش نور پردازی منصوعی و استفاده از لامپ ها و پرژکتور ها است که به تفضیل به آنها می پردازیم .

1_نور پردازی طبیعی :

در اغلب کشور های دنیا استفاده از این روش به دلیل تنوع زیبایی و آرامش و خواص نور خورشید و البته صرفه ی اقتصادی بسیار محبوب و پر طرفدار است و درمجموع از دو روش برای نور پردازی مصنوعی استفاده می شود 1_ نور پردازی عمودی 2_ نور پردازی جانبی که در ذیل به بررسی ویژگی هر کدام خواهیم پرداخت .

·       نور پردازی عمودی :

1_از جمله ویژگی های نور پردازی عمودی آن است که تا حد امکان ، امکان سایه انداختن موانع سر راه رسیدن نور به اشیاء مورد نظر را کم می کند ( موانعی چون درختان که با سایه انداختن مانع رسیدن نور به اشیاء می شود . ) از آنجا که در این روش نور به طور عمودی به اشیاء می تابد پس امکان سایه انداختن خود اشیاء بر اشیاء کناری را هم بسیار کم می کند .

2_ با استفاده از این روش می توان نور عمودی را تنظیم کرد و با ایجاد نوری یکنواخت ( بدون سایه ) می توان دیدی مناسب و با حداقل میزان بازتاب به مخاطب ارائه کرد .

3_ استفاده از این روش علاوه بر مزیت دید مناسب به دلیل وسعت کانون نور دهی می توان فضای بسیار بزرگ تری را نسبت به سایر روش ها روشن کرد و تا میزان قابل قبولی صرفه ی جویی اقتصادی کرد .

4_ همچنین به دلیل کاهش تعداد پنجره ها و روزنه ها نسبت به نور دهی افقی غرفه و البته تمام نمایشگاه از ضریب امنیتی بیشتری برخوردار می شوند .

·        نور پردازی افقی : استفاده از پنجره ها ، روزنه ها و نور گیر های معمولی است که در مکان های مناسب در دیوار ها و جوانب نمایشگاه تعبیه شده است . این پنجره ها معمولا در ارتفاع های بالا تر از دید مخاطبان باید نصب شوند که تا حد امکان از انداختن سایه های موانع بیرون محوطه بر روی غرفه جلو گیری کند . همچنین به علت حرکت خورشید در آسمان بهتر آن است که در تمامی جوانب سوله های نمایشگاهی از این پنجره ها استفاده شود در غیر اینصورت نور فقط نیمی از روز از یک سمت نمایشگاه می تابد و نیمه ی دیگر روز تاریک خواهد بود . البته که نصب این پنجره ها در مکان های درست می تواند به میزان شایانی دید اشیاء درون غرفه ها را دلپذیر کند .

2_ نور پردازی مصنوعی :

نور پردازی به روش مصنوعی کاری بسیار حساس و پیچیده است چرا که نور مصنوعی به میزان زیادی بر روی مخاطب تاثیر منفی می گذارد و هنر استفاده از این روش صرفا آن است که مخاطب این نور مصنوعی را مانند نور طبیعی تصور کند چرا که استفاده از لامپ های آفتابی علاوه بر تغییر رنگ اشیاء درون غرفه و متمایل کردن آنها به زردی باعث خسته شدن چشم می شود و می تواند از جذابیت غرفه ی شما بکاهد همچنین استفاده از لامپ های مهتابی که نور سفید تولید می کنند می توان باعث کور رنگی کوتاه مدت مخاطبان شود که این نیز گزینه ی مناسبی نیست . ایده آل نور در این غرفه ها استفاده از لامپ های آفتابی و مهتابی با یک ترکیب مناسب است که تاثیر منفی ای بر روی محتوای این غرفه ها نگذارد . همچنین استفاده از لامپ های تنگستنی که گرمای زیادی تولید می کنند در فصول گرم سال می تواند پس از چند ساعت روشن بودن فضای غرفه را مانند کوره گرم کرده و یا حتی با چسبیدن این لامپ ها به مواد قابل اشتعال ( چوب و پارچه ) خطر آتش سوزی را بالا ببرد . همچنین مصرف بالا ی این لامپ ها و نور بسیار زرد و یا بسیار سفید آنها ما را ملزم به عدم استفاده از این لامپ ها می کند . استفاده از لامپ های LED و همچنین لامپ های هالوژنی می تواند جاگزین مناسبی برای لامپ های تنگستنی باشد .

3_ اصول تناسب موضوعی غرفه ها :

شکل و رنگ غرفه ها آرایش و طرح تمامی قسمت های آن باید تناسب کاملی با موضوع غرفه و نمایشگاه داشته باشد . تناسب ظاهری غرفه با سن ، نژاد ، فرهنگ و خصلت های عمومی مخاطبان و مشتریان کالاها و یا خدمات ارائه شده در نمایشگاه ها بسیار حائز اهمیت است . چرا با ارائه ی طرح های محبوب مخاطبان سهم شما در جذب مخاطبان بسیار بالا رفته و می توانید سهم بیشتری از بازار نیز کسب کنید. مثلا استفاده از طرح ها و رنگ های کارتونی کودکانه برای کوکان و یا استفاده از رنگ های محبوب خانم ها مانند صورتی برای غرفه هایی که مخاطب آنها بانوان هستند . علاوه بر رنگ غرفه ها کارمندان غرفه ها نیز باید متناسب با اولویت هایی که در بالا شمرده شد انتخاب شوند و حتما لباس هایی متناسب به تن کنند همه ی این ها تا میزان زیادی تاثیر گذار خواهد بود .

4_ اصول استفاده از متریال مناسب :

یکی از مهترین اصول ساخت غرفه ها توجه و البته انتخاب متریال مناسب برای ساخت این غرفه ها است . استفاده از مواد نا مرغوب و بی کیفیت علاوه بر ظاهر زننده امکان صدمه دیدن در مدت نمایشگاه را برای غرفه ها بالا می برد . استحکام غرفه ها امر بسیار مهمی است که صرفا با طراحی قابل قبول و البته متریال مناسب ایجاد شدنی است . این متریال و نوع طراحی آنها باید تحمل حمل بار بازدید کنندگان و وسایل و تجهیزات و کالاهای مورد نیاز در غرفه  و همچنین تا حدودی تحمل حوادث نا مترقبه چون آب گرفتگی در نمایشگاه ها ( مانند آبگرفتی سال 96 در نمایشگاه شهر آفتاب . ) را داشته باشد . البته قوانینی در زمینه ی متریال های مجاز برای ساخت غرفه ها اعلام شده است که استفاده از مصالح ساختمانی ای چون گچ وسیمان و پوکه را برای ساخت غرفه ها ممنوع می کند ولی در مجموع دست طراحان را می توان در ایران برای انتخاب متریال مناسب برای ساخت غرفه باز دید . البته استاندارد هایی در کشور ثبت شده اند از جمله استفاده از پروفیل های آلومینیومی با حداقل ضخامت 6 میلی متر ولی این استاندارد ها فعلا جامعیت کافی ندارد .

5_ اصول محیطی غرفه ها :

از دیگر اصول ساخت غرفه ها توجه به فضا و مکان لازم ضروری برای ساخت این غرفه ها است مثلا اختصاص دادن مکانی به عنوان مکان VIP امری بسیار ضروری است . چیدمان مبلمان مناسب و پذیرایی قابل قبول نیز اهمیت دارد .

6_ سایر :

از دیگر مبانی مهم و اساسی در این امر توجه به اموری چون تهویه ی مناسب و مطبوع در داخل  غرفه است . فضای داخل غرفه ها به علت تعدد جمعیت حاضر در غرفه معمولا فضای مطبوعی نیست پس توجه به این امر و مطبوع نگه داشتن فضای داخل غرفه ها ضروری است .

همچنین خوش رو و خوش خلق برخورد بودن کارمندان داخل غرفه ها، ، ارائه ی کاتالوگ های کوتاه در عین حال جامع ، مشاوره ی مناسب به مخاطبان در داخل غرفه ها و در آخر کشاندن مخاطبان و مشتریان خود به نمایشگاه ها با استفاده از طرح های انگیزشی چون توزیع برگه های تخفیف یا مشاوره ی رایگان و تحریک کردن آنان به خرید را می توان مهم ترین اصول این صنعت نامید .

 

کلام آخر :

ساخت غرفه ها واستفاده ی مطلوب از آنها با داشتن دید کامل از نمایشگاه مورد نظر و البته شرایط بازار مصرف میسر می شود . شرکت در نمایشگاه های بی موقع حتی اگر با بهترین غرفه ها و دکوراسیون انجام گیرد قطعا نتیجه ای نخواهد داشت . همچنین کالاهای ارائه شده در این غرفه باید از مرغوب ترین کالا های کارفرما ها باشید چرا که غیر از این تاثیر منفی بر مخاطب خواهد گذاشت و اگر کار فرما ها کالای مرغوبی ندارند از شرکت در نمایشگاه ها خود داری کنند . آنچه در بالا گفته شد مشتی از خروار موفقیت در این صنعت است که امید است که مورد توجه شما قرار گرفته باشد . 

غرفه نمایشگاهی پیش ساخته

پیش گفتار:

هر نمایشگاهی که در آن حضور پیدا کنید، مستلزم داشتن غرفه هایی است که یا این غرفه ها از دسته غرفه نمایشگاهی پیش ساخته هستند و یا از دسته غرفه نمایشگاهی خودساز تلقی می شوند! غرفه نمایشگاهی پیش ساخته، موضوعی است که ما در این مطلب قصد پرداختن به آن را کرده ایم و می خواهیم کمی در مورد این دسته از غرفه ها که به اصطلاح غرفه های مدولار نیز به آن ها گفته می شود، بپردازیم اما شاید بد نباشد ابتدا کمی در مورد سازه های پیش ساخته نمایشگاهی صحبت نماییم؛  ادامه مطلب ...