طراحی غرفه نمایشگاه و غرفه سازی

طراحی غرفه نمایشگاه و غرفه سازی

طراحی غرفه نمایشگاه و غرفه سازی

طراحی غرفه نمایشگاه و غرفه سازی

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته


پیش گفتار:

شانزدهمین نمایشگاه بین المللی دام، طیور و صنایع وابسته ایران در تاریخ 13 آذر سال 1396 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد و در تاریخ 16 همان ماه نیز به کار خود پایان داد. در این نمایشگاه که هدف از آن انتقال مفاهیم پرورشی و باروری دام و طیور و همچنین سایر صنایع وابسته به آن بود؛ ما شاهد فعالیت ها و همکاری های متعددی میان شرکت کنندگان داخلی با خارجی بودیم و خوشبختانه توانستیم در شانزدهمین دوره از این سری نمایشگاه های بین المللی به دستاوردهای مهم و حائز اهمیتی در زمینه دام و طیور داست پیدا نماییم. از نکات برجسته و کلیدی این دوره از نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته باید به حضور پر رنگ تولید کنندگان، متخصصان و وارد کنندگان و همچنین تلاش برای ایجاد راه های ارتباطی مطلوب با مصرف کنندگان اشاره کرد و اظهار داشت که این نمایشگاه بین المللی از جمله نمایشگاه های کم حاشیه و سودمند برای صنعت دام و طیور و غیره به حساب می آید که البته در این میان نباید از زحمات شرکت نمایشگاهی میلاد مبتکر شرق که در ادامه بیشتر در خصوص آن صحبت خواهیم نمود نیز غافل شویم و باید از آن ها کمال تشکر و قدردانی را به پاس ده دوره برگزاری منظم نمایشگاه دام، طیور و صنایع وابسته داشته باشیم.

  ادامه مطلب ...

اندازه فضای مناسب غرفه

پیش گفتار:

امروزه یکی از اساسی ترین موضاعات برای ساخت یک محصول و یا ارائه ی خدمت برای کافرما، بی اغراق قبل از داشتن تخصص، صرفه ی اقتصادی و سرمایه در گردش مناسب، قطعا بازار و تقاضای آن است. این تقاضا و بازار است که مشخص می کند که آیا برند X پس از صرف سرمایه ی خود و استفاده از نیروی متخصص باز هم می تواند به موفقیت برسد یا نه این در حالی است که اگر تمام موارد بالا چون تخصص، سرمایه ی کافی و صرفه ی اقتصادی باشد و تنها بازار مناسب در دسترس نباشد قطعا کار شرکت گره خواهد خورد و در بسیاری از اوقات به شکست خواهد انجامید. بسیاری از شرکت های داخلی در شهرک های صنعتی بزرگ کشور که عموما یا کار را خوابانده اند یا با توانی بسیار کمتر از توان خود در حال تولید می باشند وجه مشترکی دارند و ان پر بودن انبار های آنان است! رکود و عدم فروش محصولات برای شرکت به معنای از بین رفتن سرمایه ی در گردش بوده و ضرر بسیار زیادی را به صاحب سرمایه وارد می کند. اما بازار امروز فرق بسیار زیادی نسبت به بازار های کلاسیک دهه های قبل دارد، میل سرمایه گذاران به تولید و خصوصی سازی ها سبب آن شده است که محصولاتی که در دهه های گذشته یا اصلا در داخل کشور تولید نمی شد یا بسیار انحصاری و منحصر به یک شرکت داخلی بود، امروزه توسط تعداد بسیار زیادی از شرکت های داخلی با کیفیت های بعضا مناسب و توان تولید بالا، تولید شود. وجود این تعداد از نام ها و برند های مختلف در یک محصول و یا دانش تخصصی لاجرم یک بازار شدیدا رقابتی را در کشور پدید می آورد که در این بازار های رقابتی در صورت ضعیف عمل کردن شکست از قوی تر ها امری بدیهی است. عوامل و فاکتور های مختلفی را می توان برای جلوگیری از عقب ماندن در این رقابت انجام داد مانند تعهد در کار، خدمات پس از فروش، استفاده از تجهیزات دقیق، کنترل کیفیت دقیق محصولات، استفاده از نیرو های متخصص و بسیاری از عوامل دیگر اما با تمام اینها تا زمانی که دیده نشده و شناخته نشده اید ممکن نیست مشتری شما بشناسد و این دیده شدن همان تبلیغ است. تمامی برند های بزرگ دنیا یکی از مهم ترین هزینه های خود را صرف تبلیغات می کنند چرا که درصد بسیار بزرگی از سود و بازگشت سرمایه ی خود را صرفا از تبلیغ بدست می آورند چنان که بیل گیتس می گوید اگر ده دلار پول داشته باشم نه دلار آن را صرف تبیلغ می کنم! در ادامه مطلب به بیان راهکارهای تبلیغات بهتر و شناخت بهتر فضای مناسب جهت یک حضور موفق، اشاره می شود.

  


 

چه راهکار هایی برای تبلیغ کالاهای تخصصی مناسب است؟

را هکار های مختلفی برای تبیلغ در دنیای امروز وجود دارد که یکی بسیار موثر و در جای خود کارامدند مثل تبلیغات های رسانه ای از جمله رادیو، تلویزیون، مجله و روزنامه ، استفاده از هنرمندان و افراد معروف برای معرفی محصولات، راه اندازی سایت، لوگو های و حتی انتخاب اسم های جذاب، بسته بندی مناسب و بسیاری دیگر از موضوعات دیگر که تاثیر مطلوبی رو مشتری می گذارد اما همه ی اینها صرفا در مورد کالاها و محصولاتی است که مستقیما در زندگی روزانه ی مردم مورد استفاده قرار گرفته می شود ومشتری آنها مردم عادی و شهروندان معمولی اند. این در حالی است که تولید کننده های کالاهای تخصصی مشتریان مخصوص به خود را دارند و بسیار دور از عقل است که مثلا برای تبیلغ یک قطعه ی خودروسازی آن را در رسانه ی ملی تبلیغ کنیم. در حال حاضر راه های جایگزین بهتری برای تبلیغ کالاهای تخصصی و جذب مشتریان تخصصی وجود دارد از جمله ها و نشریات مربوط به آن صنعت یا خدمت، بازیاب های تحصیل کرده با زمینه های مرتبط و از همه ی اینها جامع تر نمایشگاه های تخصصی است.

 

راهکار نمایشگاه های تخصصی چه تمایزی با دیگر روش های تبیلغاتی دارد؟

نمایشگاه های تخصصی عموما مکان های بزرگی هستند که تعداد بالایی از شرکت های تولید کننده و ارائه کننده ی خدمات در آنها اقدام به احداث غرفه می کنند که همین باعث ایجاد یک مکان مناسب و جامع برای متقاضیان و مشتریان این خدمات یا کالا ها می شود. مشتریان به جای آنکه منتظر بازاریاب ها بمانند یا مرتبا این نشریات را مطالعه کنند می توانند با حضور در یکی از این نمایشگاه ها با انجام مشاوره و بازدید از تمام غرفه های مرتبط با نیاز های خود در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کرده و اقدام به عقد قرار داد کنند. اما نباید این را هم از یاد برد که صرفا شرکت در نمایشگاه ها در شناساندن برند مورد نظر به مشتریان کافی نیست. حال با قرار گیری در کنار این حجم از رقبای خود باید به فکر آن دراییم که در بین این تعداد از رقیبان خود نیز بدرخشیم که این اهمیت غرفه سازی و طرحی غرفه ها را عیان می سازد.

 

حال به این موضوع بپردازیم که غرفه سازی و طراحی مناسب آن چگونه باعث جذب مشتری در نمایشگاه ها می شود؟

غرفه را می توان نماینده ی رسمی هر برند و شرکت در نمایشگاه ها دانست، مشتریان در هنگام بازدید از نمایشگاه ها هرگز از کارخانه، کارگاه، چاپخانه و یا شرکت شما بازدید نکرده اند و صرفا غرفه ی شما در نمایشگاه را دیده اند؛ پس داشتن فرم مناسب این غرفه ها می تواند به میزان بسیار بالایی در نظر مشتری های شما اثر کند همچنین آنها از تمام محصولات و انبار های شما نیز بازدید نکرده اند و قرار گیری نمونه ی با کیفیت محصولات در این غرفه ها می تواند دید مشتری ها را به شما و برند شما بسیار مثبت کند.

اما به راستی چه فاکتور هایی در طراحی مناسب غرفه ها مهم و با اهمیت است؟

فاکتور های و عوامل مختلفی برای جذاب بودن غرفه ها در نمایشگاه ها موثر است که از جمله ی مهم ترین آنها می توانیم به

ü     طراحی مناسب غرفه

ü     فضای مناسب غرفه

ü     مقرون به صرفه بودن و هزینه ی مناسب

ü     نور پردازی مناسب محل غرفه و اطراف آن

ü     انتخاب مناسب متریال در ساخت غرفه

ü     انتخاب لباس مناسب برای غرفه داران

ü     وجود مشاوران کارکشته در غرفه ها

ü     نمایش نمونه ی با کیفیت محصولات

ü     توزیع بروشور ها و کاغذ های تبلیغاتی مناسب در غرفه ها

ü     مکان قرار گیری غرفه ها

ü     و....

 

که در مورد هریک می توان به تفضیل به شرح پرداخت و تشریح هریک بسیار طولانی خواهد بود اما در این مطلب می خواهیم به بررسی تخصصی اندازه ی مناسب غرفه ها بپردازیم.

اندازه ی غرفه های یکی از عوامل بسیار مهم و تاثیر گذار برای طراحی غرفه ها است. اندازه ی کوچک غرفه با تعداد افراد زیاد در آنها موجب بی نظمی، فضای محدود برای مشتریان و در هرج و مرج اطراف این غرفه ها می شود در مقابل زیاد بودن بیش از حد این فضا نیز موجب افزایش بی نتیجه ی هزینه ها و وجود فضا های پرتی زیاد و از چشم افتادن و نازیبایی غرفه می گردد. توجه به اندازه ی مناسب غرفه ها یکی مهم ترین اصول غرفه سازی و طراحی غرفه است. صرفه جویی های بی مورد و افراطی سبب آن می شود که فضای کوچک و غیر قابل کار برای طراحان ایجاد شود که علی رغم مشکلات متفاوت هنگام نصب و جمع کردن غرفه در نمایشگاه به علت کمبود مکان کافی، مکان کافی برای دکوراسیون و نمایش محصولات و پذیرایی از مهمانان نیز وجود نداشته باشد، همچنین گرفتن مکان های بیش از حد نیاز بزرگ علاوه بر افزایش بی نتیجه و بیخودی هزینه ها می تواند باعث کاهش بازده اثر گذاری غرفه شود. همه ی اینها توجه بیش از پیش به انتخاب فضای مناسب را آشکار می سازد.

 

اما چه بخش هایی برای یک غرفه ی اثر گذار ضروری و با اهمیت است؟

 بخش های ضروری و مهم غرفه ها که باید غرفه داران و طراحان غرفه ها حتما آنها را مورد نظر قرار دهند شامل بخش های:

1.     فضای نمایش کالا ها

2.     فضای بخش اطلاع رسانی

3.     فضای مذاکره و مشاوره

4.     فضای نمایشهای تصویری

5.     فضای مبلمان اداری

6.     فضای خدمات و پذیرایی

7.     فضای انبار یا لوازم اضافی

8.     فضای آموزش

می باشد که به توضیح هر یک از آنها می پردازیم.

فضای نمایش کالا: در بسیاری از نمایشگاه ها شرکت ها و تولید کننده ها برای آشکار ساختن و ارائه ی نظری محصولات خود آن را در غرفه ها در مکان های مناسب قرار می دهند. البته بعضی از کالاها به علت محدودیت مکانی به علت اندازه ی بزرگ آنها قابل انتقال به داخل غرفه نمی باشند و از این بابت از ماکت های دقیق باید استفاده شود. ایجاد فضای نمایش کالا یکی از ضروری ترین و اصلی ترین و تاثیرگذار ترین بخش های غرفه است که هرگز نباید از آن چشم پوشی شود. در این بخش متناسب با نظر طراح و البته نمایش انواع کالاهای تولید شده توسط شرکت باید اقدام به ارائه ی محصولات کرد. لازم است این محصولات از آن جا که در معرض دید عموم است، بسیار با کیفیت بوده و توجه مشتریان را جلب کند چرا که اگر این موضوع مورد توجه قرار نگیرد و محصولات کم کیفیت مقابل نظر مشتریان قرار گیرد تاثیر کاملا منفی ای روی آنان خواهد گذاشت که بسیار مخرب است. در مجموع انجام مشاوره ی مناسب با طراحان و تاکید بر روی کالا های استراتژیک همه و همه باعث احداث فضای نمایش کالای مناسب می گردد.

فضای بخش اطلاع رسانی: یکی دیگر از بخش های با اهمیت برای عموم غرفه ها به خصوص غرفه هایی که ارائه دهنده ی کالا های نو و جدید هستند بخش اطلاع رسانی است. فضای بخش اطلاع رسانی عموما باید به اندازه ی قرار گیری تعداد غرفه داران حاضر در این بخش متناسب باشد و بنا به تعداد این نفرات متغیر است. اختصاص فضای کوچک برای این قسمت معمولا در هنگام صحبت غرفه داران باعث شلوغی و هرج و مرج بیش از حد در این بخش می شود. علاوه بر فضای مناسب استفاده از غرفه داران کاملا توجیه با کالا و خدمات، با ظاهری آراسته و فن بیان قوی نیز از جمله دیگر موضوعات مورد توجه این قسمت است.

فضای مذاکره و مشاوره: از بخش های دیگر که برای غرفه ضروری است بخش مشاوره و مذاکره است. این بخش علاوه بر فضای کافی برای چیدن مبلمان اداری و میز و همچنین دوری از بخش های شلوغ غرفه باید دارای فضای نسبتا بازی باشد. این فضا عموما برای مشتریان و سرمایه گذاران جدی ایجاد می شود که در صورت نمایش برای مشاوره و یا حتی عقد قرار داد با آنها مورد استفاده قرار می گیرد. بزرگ بودن این بخش تا حدودی می تواند آبرو و اعتبار با برند شما ببندد و نام برند شما را در ذهن مشتریان و سرمایه گذاران حک کند.

فضای نمایش های تصویری: از دیگر بخش هایی که بیشتر برای غرفه های دولتی یا برند های بسیار مطرح بیشتر توصیه می شود بخش نمایش های تصویری است. در این بخش نیز علاوه بر قرار گیری مبلمان اداری و دکوراسیون مناسب به دلیل قرار گیری وسایل نور پردازی، صدا برداری و فیلم برداری به فضای بیشتری نسبت به قسمت های دیگر نیاز است. این بخش نیز به دلیل کم شدن سر و صدا در هنگام فیلم برداری و جلوگیری از بروز اختلال در آن باید دور از قسمت های شلوغ غرفه ساخته شود و تا حد امکان دور از دسترس بازدید کنندگان باشد. اختصاص فضای مناسب و کافی به این بخش از غرفه به علت فیلم برداری و پخش از رسانه بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود برای برند های مطرح شدیدا توصیه می شود.

فضای خدمات و پذیرایی: از دیگر بخش های مورد توجه بازدید کنندگان بخش پذیرایی و خدمات است. این بخش نیز بنا به تعداد و ویژگی های فردی مشتریان و متقاضیان صاحب غرفه ها مانند سنین آنها، داخلی بودن و یا خارجی بودن آنها و دیگر خصوصیاتشان و همچنین بودجه ای که برای این بخش اختصاص می دهید دارای اندازه ی متغیری می تواند باشد. کاملا بدیهی است که بزرگ تر بودن این بهش به شرط استفاده از مبلمان و دیگر خدمات پذیرایی به اندازه ی کافی تاثیر گذاری بسزایی در جلب نظر مخاطبان خواهد گذاشت.

فضای انبار یا لوازم اضافی: اختصاص فضای مناسب و کافی برای انبار کردن لوازم و محصولات اضافی بسیار ضروری است. در بسیاری از نمایشگاه ها شاهد آن هستیم که غرفه به جای داشتن شکل تبلیغاتی و جلب کننده ی نظر مشتری بیشتر شبیه انبار های محصولات شرکت صاحب غرفه می شود؛ هرگز نباید از یاد برد که تمیزی و عدم شلوغی در غرفه ها حس آرامش و اعتماد را می تواند در مشتریان تقویت کند و از نظر روانشناسی بسیار موثر است. با توجه به همه ی آنچه گفته شد اختصاص قسمتی به عنوان انبار و تا حد امکان دور از دید مشتریان و بازدید کنندگان بسیار ضروری است. اندازه ی این قسمت نیز عموما متفاوت بوده و با توجه به کالا های اضافی موجود در غرفه متغیر است. البته نباید از یاد برد که به جای اختصاص دادن فضا های بزرگ به عنوان انبار و صرف هزینه های بسیار زیاد، درست آن است که با نیاوردن محصولات و کالا های اضافی در محل نمایشگاه تا حدودی زیادی از صرف هزینه های اضافی در این زمینه بکاهیم.

 

کلام آخر:

در آخر توجه به این موضوع که بنا به بزرگ یا کوچک بودن برند شما و یا همچنین بودجه ی اختصاصی شما و یا حتی تخصص و کالا های ارائه شده ی توسط شما در نمایشگاه ها می توان از بسیاری از بخش هایی که در بالا نام برده شده چشم پوشی کرد چرا که این توضیحات برای یک حالت عمومی داده شده و برای یک موضوع خاص نمی توان از آنها به طور کامل بهره برد. توصیه ی قابل اتکا در این موضوع انجام مشاوره با مشاورین مطرح ساخت غرفه و طراحان دکوراسیون های داخلی می باشد؛ آنها می توانند بنا به نیاز، بودجه، علاقه ی مشتریان و بسیاری دیگر از عوامل و فاکتور های خاص شما بهترین طراحی را برای شما و برند شما انجام دهند.

به صورت کلی در این مطلب سعی شد یکسری از نکات اصلی جهت اندازه فضای غرفه بیان شود و اشاره هایی به مواردی که باعث می شود این فضا به بهترین نحو و مناسبترین نحو طراحی و اجرا شود نیز بیان شده است. امیدواریم با بکارگیری موارد بالا و استفاده از افراد خبره این زمینه ( طراحان و ایده پردازان )، بتوانید به بهترین شکل در نمایشگاه های مختلف به صورت موثر حضور یابید.

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته

مقدمه:

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته در محل نمایشگاه های بین المللی تهران از تاریخ 13 دی ماه سال 1396 لغایت 16 دی ماه همین سال شروع به برگزاری کرده است. این نمایشگاه که در سال جاری افتتاح شده است توانسته همچون چهار دوره قبلی خود به خوبی اهمیت ها و ارزش های غذایی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و دیگر محصولات مرتبط را به مخاطبان معرفی نماید و برای این محصولات غذایی، بازار پر رونقی را کلید بزند! نمایشگاه پنجم خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته نسبت به دوره پیشین خود از رشد حدود 20 درصدی برخوردار شد و توانست در روزهای فعالیتی خود، میزبان جمع بیشتری از شرکت کنندگان داخلی و خارجی باشد؛ این نمایشگاه که در ابعاد بین المللی برگزار شد، یکی از شیک ترین و مجلل ترین نمایشگاه هایی بود که در خلال سال 95 و 96 برپا شد و باید بی اغراق گفت با توجه به حضور گسترده تاجران و بازرگانان مختلف داخلی و خارجی، می توان این امید را داد که با حمایت سازمان ها و مسئولان مربوطه خیلی زود نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و سایر صنایع وابسته به یک قطب بزرگ تبلیغاتی تجاری برای کشورمان تبدیل خواهد شد! لازم به ذکر است این را نیز بگوییم که این نمایشگاه همچون دیگر نمایشگاه های بین المللی ایرانی، از جمله نمایشگاه های حائز اهمیت منطقه ای نیز می باشد و یکی از شاه راه های احیای صنایع خشکبار و آجیل در کل خاورمیانه نیز تلقی می شود.

  


 


پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته:

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته که به اختصار آن را IRANNUTEX 2018  نیز می نامند، در محل دائمی نمایشگاه های تهران از تاریخ 13 دی 1396 تا 16 دی برگزار می شود. این رویداد بزرگ بین المللی که با حضور جمعی از مسئولان کشوری اعم از مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت، ریاست محترم سازمان توسعه تجارت ایران، چندی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از هیئت رئیسه انجمن های مختلف و اتحادیه های گوناگون افتتاح شد؛ بستر ساز رقابتی سالم میان شرکت کنندگان داخلی و خارجی بود تا در کنار ارائه و معرفی محصولات خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته دیگر به ارائه و توزیع ماشین آلات فرآوری این محصولات غذایی و همچنین بسته بندی آن ها نیز پرداخته شود. البته ناگفته نماند که در این نمایشگاه به معیارها تجارت بین المللی و همچنین نحوه صادرات خشکبار و آجیل به کشورهای مختلف جهانی نیز پرداخته می شود تا تاجران و واحدهای تولیدی داخلی با سطح استاندارد رقابتی بیش از پیش آشنایی پیدا نمایند.

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته با استقبال قابل توجهی از سوی شرکت کنندگان و بازدید کنندگان عزیز همراه شد که همین تراکم جمعی بالا سبب گشت تا نمایشگاه بین المللی پنجم از شایستگی های زیادی برخوردار شود؛ در این دوره همچون چهار دور گذشته نمایشگاه، عمده شرکت کنندگان را شرکت ها و تعاونی های پخش و توزیع کننده، شرکت ها و کارگاه های بسته بندی، واحدها و بخش های پوست گیری، بو دادن، پاستوریزه کردن محصولات، بخش های درجه بندی کننده آجیل و خشکبار، شرکت های فرآوری میوه های خشک، ارگان های بهداشتی ذی ربط، خلال و پودر کردن خشکبار، زرشک و عناب، سبزیجات معطر و البته خشک، چای و انواع قهوه، زعفران، چاشنی ها و ادویه جات گوناگون و همچنین واحدهای صادراتی غلات، برنج، حبوبات، گندم و ذرت تشکیل می داند و تمام تلاش خود را به کار گرفته بودند تا در این دوره از تمام متدها و محصولات جدید خود رونمایی بعمل آورند و طیف وسیعی از خدمات خود را به عموم مخاطبان و بازدید کنندگان ارائه نمایند! شایان به ذکر است در قسمت صنایع وابسته به نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل و میوه های خشک ما شاهد حضور شرکت های دانش بنیان، شرکت های بازرگانی، موسسات و نهادهای مختلف کشاورزی همچون کود، ذرت، سم و غیره، انجمن های گوناگون، تشکل های صاحب نام کشوری و دیگر شرکت های فعال در عرصه صنایع تبدیلی و جانبی خشکبار نیز بودیم که بسیار بسیار با حضور پر رنگ خود، سبب افزایش برجستگی های این دوره شدند و آن ها نیز همچون دیگر شرکت کنندگان برای ارئه خدمات نوین و ایده های مبتکرانه شان از هیچ تلاشی مضایقه نکردند.

در خصوص اهداف برگزاری نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته در ادامه توضیح خواهیم داد اما شاید لازم باشد بدانید هدفی که در میان تمامی اهداف مشخص شده از این رویداد بزرگ بین المللی ، اولیت پیدا کرده است تلاش برای بزرگ جلوه دادن نمایشگاه خشکبار و آجیل ایران در کل منطقه و حتی قاره می باشد و به گفته مسئولان برگزاری خیلی زود ما صاحب یک عرصه نمایشی و اقتصادی شایسته در زمینه خشکبار و آجیل خواهیم شد؛ البته ناگفته نماند که برگزاری هر دوره از این چنین نمایشگاه ها ضمن ایجاد اشتغال زایی  و فرصت های مطلوب تجاری و اقتصادی سبب کشف استعدادهای داخلی و آگاهی پیدا کردن به سطح توانایی افراد با انگیزه و نیروهای توانمند داخلی می شود که با توجه به شرایط زمانی که کشور ما در آن قرار دارد، یک لزوم غیر قابل انکار تلقی می شود.

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته به همت شرکت ها و سازمان هایی همچون شرکت مشاوران نمایشگاهی سایا نمای پارسیان، سازمان توسعه و تجارت ایران، معاونت باغبانی و وزارت جهاد کشاورزی، شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی تهران، اتاق اصناف و بازرگانی، انجمن تخصصی پسته ایران، اتحادیه های مرتبط و جمع دیگری از شرکت ها و موسسات ذی ربط و صاحب نظر داخلی در مساحت 6 هزار متر مربعی از مجموعه نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد و در آن طبق آمار به دست آمده، 110 شرکت و کمپانی برجسته و مطرح داخلی در کنار دیگر شرکت کنندگان و نمایندگان حاضر شده از 28 کشور مختلف جهانی به همراه هیئت های تخصصی خارجی حضور بهم رسانیده بودند تا برای یکبار دیگر، فرصت های صادراتی تجاری و همچنین رویکردهای اقتصادی مورد نظرشان را ارزیابی نمایند.

جالب است بدانید بازار خشکبار و آجیل و حتی میوه های خشک ایران در کل جهان زبان زد است و از اقصی نقاط دنیا برای تنها یک حضور کوتاه مدت در این عرصه بزرگ تجاری، تقاضا داده می شود! ایران همیشه در بخش محصولات غذایی و مغزی از بازارهای بکر و قابل توجه موجود در منطقه برخوردار بوده است که همین امر سبب افزایش اشتهای شرکت ها و کمپانی های فعال در زمینه محصولا غذایی و مغزی از جمله آجیل و خشکبار در این میادین می شود. بد نیست برای درک بهتر از میزان تقاضای بازاری این محصولات کمی به آمار و ارقام های تولیدی برخی از این اقلام بپردازیم؛ در کشور ما هر سال چیزی نزدیک به 200 هزار تن پسته، 150 هزار تن مغز گردو، 160 هزار تن کشمش اعلا، 50 هزار تن بادام درختی، 200 هزار تن خرما و رطب، 35 تن انجیر، 330 تن لوبیا، نود هزار تن عدس، 270 تن زعفران و همچنین 300 هزار تن نخود تولید و آماده عرضه مستقیم به بازارهای داخلی و خارجی می شود که واقعا رقم های قابل توجهی در بخش تولیدات به حساب می آیند! جالب تر از این رونق تولیدی، بخش حساب و کتاب صادراتی این محصولات می باشد؛ طبق مدارک مستند ایران سالیانه 2 میلیارد دلار از بابت صاردات همین خشکبار به کشورهای مختلف جهانی به دست می آورد که قطعا با حمایت و ایجاد انگیزه های بیشتر در دل کشاورزان و تولید کنندگان عزیز ما قادر خواهیم بود بیش از این ها از خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته خود تولید سرمایه داشته باشیم! از قلم نیوفتد که گاهی ما در این میان متحمل ضررهایی نیز شده ایم که عمده آنان به دلیل آشنایی نداشتن ما با نوع خواسته مردمان دیگر کشورهای جهانی بوده است! ما به خوبی در این سال ها با نیاز بازارهای برون مرزی آشنایی پیدا کردیم اما به اندازه کافی به نوع ارائه و بسته بندی محصولات بومی خود برای جلب مشتریان خارجیمان تلاش نکردیم و همین امر سبب گشته تا بیش از 2 میلیارد دلار نتوانیم از این عرصه محصولاتی، درآمد زایی داشته باشیم؛ در دنیا کشورهایی که در عرصه خشکبار و آجیل با ما در حال تعامل و تجارت هستند عبارتند از: انگلستان، ایتالیا، اسپانیا، آمریکا، آلمان، نروژ، سوئد، پرتغال، قطر، کویت، امارات متحده عربی، چین، کره جنوبی، استرالیا، ژاپن، روسیه و خیلی دیگر از کشورهای دیگر.

نکته دقیقا این جاست که با وجود این همه مشتری خارجی و علاقه مند به این نوع زمینه فعالیتی ایران، چرا ما هنوز نتوانسته ایم جاپای محکمی از خود را برجای بگذاریم و به تازگی مسئولان ما سخن از مستحکم کردن جایگاه تولیدات خشکبار و آجیل ایران کرده اند؟! جواب این سوال ممکن است با کلی نکات ریز و درشت همراه شود اما چیزی که این وسط اغلب مردم می دانند، عدم وجود تبلیغات گسترده توام با بسته بندی های شکیل است! برای مثال به خوبی همگان می دانیم که کشور ما در تولید زعفران یک کشور بی همتا در جهان است، اما چرا سود حاصاله از معاملات این طلای قرمز خیلی چشمگیر نیست؟! چرا زعفران با اینکه در داخل کشور تولید می شود اما برای طیف وسیعی از اقشار مردمی خرید آن گران قلمداد می شود؟! پاسخ همه این ها به چرخه نادرست و یا عدم سواد ما در زمینه بازاریابی بین المللی باز می گردد. زعفران را مردم ما تولید می کنند به خاطر نداشتن ایده و فکر بسته بندی جذاب، تجار اسپانیایی با مبلغ بسیار کمی آن را از ما می خرند و با بسته بندی شکیل خود و البته به اسم خود، روانه بازارهای جهانی می کنند. دردآور ترین قسمت ماجرا این جاست که این اتفاق برای اقلام بیشتری از خشکبار و آجیل کشور ما نیز می افتد و اینطور که معلوم است هیچ تلاش و همت مضاعفی برای مقابله با این چرخه نادرست در بین مسئولان و صاحب نظران ما نیز وجود ندارد! البته ما بسیار امید داریم با برگزاری  مستمر یک بازار تخصصی همچون پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته این چرخه غلط اصلاح شود و ما بتوانیم خیلی زود با بسته بندی های انحصاری خود محصولات با کیفیت خودمان را روانه بازارهای جهانی کنیم ولو اینکه تا کنون نیز در این راه به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کرده ایم.


 

برخی از اهداف برگزاری پنجمین نمایشگاه بین الملیل خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته:

v    آگاهی و آشنایی پیدا کردت با توانمندی های داخلی و ظرفیته ای موجود کشوری

v    آشنایی با مسائل مختلف بازرگانی و تجاری مرتبط با صنعت خشکبار، میوه های خشک و آجیل

v    ارائه و معرفی دستگاه ها و ماشین آلات مورد نیاز صنعتی

v    دانستن نقاط ضعف و کمبودهای نهادینه شده در صنعت و تلاش برای رفع تمامی مشکلات

v    جلب نظر سازمان ها و ارگان های دولتی و خصوصی برای حمایت بیشتر از صنعت آجیل و خشکبار

v    تلاش برای برجسته کردن این نمایشگاه بین المللی برای رسیدن به نتایج دلخواه در آینده ای نه چندان دور

v    آشنایی با سبک و طرح بسته بندی های خارجی و تلاش برای رسیدن به سطح استاندارد بسته بندی کردن محصولات

v    افزایش سطح کیفی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و دیگر محصولات صنایع وابسته

v    افزایش ضریب ایمنی و سلامتی محصولات و آشنا شدن با استاداردهای بهداشتی روز جهان

v    ایجاد انگیزه مضاعف برای نزدیک شدن به سطح اول استانداردهای جهانی

v    ایجاد بستری مناسب برای رقابتی سالم میان شرکت کنندگان داخلی و خارجی

v    ایجاد ارتباط مستقیم میان تولید کننده و مصرف کننده به جهت آگاهی از نیاز و نوع خواسته آنان

v    شناسایی بازارهای مختلف کشورهای جهانی از جمله کشورهای دوست و همسایه

v    تلاش برای افزایش میزان صادرات محصولات ایران

v    کسب تجربه، اخد فناوری و تبادل نظر با شرکت ها و کمپانی های برجسته خارجی

v    ایجاد راه های تعاملاتی با گروه ها و هیئت های خارجی حاضر شده در نمایشگاه

v    توجه بیشتر به شرکت های فرآوری و فعال در زمینه صنایع وابسته به خشکبار و آجیل

v    تلاش برای برند سازی محصولات ایرانی در جهان با نام و آوازه ملی

v    و در نهایت هم حمایت کردن بیشتر بخش کشاورزی و تولیدی گروه های کالای مصرفی به ویژه صادراتی

 

گروه های کالایی حاضر در پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته:

v    زعفران

v    زرشک و عناب

v    میوه ها و سبزیجات خشک و معطر

v    شرکت های تولیدی و توزیعی خشکبار و آجیل

v    تولید کنندگان چای و قهوه

v    شرکت ها و واحدهای بسته بندی خشکبار

v    حبوبات و چاشنی و ادویه جات

v    گندم، ذرت، برنج و غلات

v    موسسات و واحدهای بو دادن محصولات، پوست گیری و پاستوریزه کردن خشکبار

v    شرکت ها و تعاونی های درجه بندی کننده و پودر کردن خشکبار

v    نهاد ها و موسسات کشاوزی (کود، سم و غیره)

v    شرکت های دانش بنیان

v    شرکت های فعال در صنایع تبدیلی و جانبی صنعت خشکبار

v    شرکت های تجاری و بازرگانی

v    روزنامه و نشریات و پایگاه های اطلاع رسانی متعدد

v    انجمن ها و تشکل های مرتبط

 

کلام آخر:

پنجمین نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته از تاریخ 13 لغایت 16 دی ماه سال 1396 در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد و علاقه مندان می توانند برای بازدید از این نمایشگاه در روزهای کاری مذکور از ساعت 9 صبح لغایت 17 بعد از ظهر به مکان برگزاری این رویداد بزرگ منطقه ای مراجعه نمایند. نمایشگاه پنجم خشکبار و آجیل ایران با تمام نقاط ضف و قدرت خود توانست بسیار بسیار مورد توجه مخاطبان و بازدید کنندگان قرار بگیرد و رضایت اغلب آنان را کسب نماید. در این نمایشگاه ها شرکت های تولیدی و عرضه کننده ایرانی در کنار شرکت های تجاری و اقتصادی خارجی حضور پیدا کرده و تعاملات زیادی را صورت بخشیدند که ماحصل این ارتباط قوی و تعاملاتی، بستن چندین قرارداد مهم کاری در صنعت خشکبار و آجیل کشور شد! شاید واقعا بتوان گفت با توجه به پنج دوره نمایشگاه برگزار شده در صنعت خشکبار، ما این توانایی را در ظرفیت ها و پتانسیل های تولیدی خود داریم و متوجه آن شده ایم که وقت آن فرا رسیده تا یک پله صنعت نمایشگاه بین المللی خشکبار ایران را به سمت و سوی قله های استاندارد جهانی برسانیم و تلاش کنیم تا اگر تا کنون نمایشگاه بین المللی خشکبارمان در منطقه اول بود است، این بار در سطح قاره کهن یعنی آسیا بهترین و بالاترین باشد؛ در پایان باید از تمام عزیزانی که به صورت شبانه روزی برای برگزاری هر چه بهتر پنجمین دوره از نمایشگاه بین المللی خشکبار، آجیل، میوه های خشک و صنایع وابسته تلاش کرده اند نیز کمال تشکر و قدردانی را به جای آوریم و بگوییم بی ترید با توجه به سطح رو به رشد این نمایشگاه، خیلی زود ما شاهد اتفاقات خوب در صنعت خشکبار ایران خواهیم بود. البته این مهم زمانی ممکن می شود که ما بتوانیم در عرصه بسته بندی به توفیقات قابل رقابت با کمپانی ها خارجی دست پیدا نماییم. 

سومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی

سومین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی  

همان‌طور که همه ما می‌دانیم، جهان به‌سرعت در حال پیشرفت است و روزبه‌روز هم شاهد پیشرفت‌های آن هستیم. حال که دنیا با این سرعت در حال پیشرفت است، مطمئناً الگوهای قدیمی، جایشان را به الگوهای جدید و مدرن خواهند داد. انواع داروها، تجهیزات پزشکی و تأسیسات بیمارستانی نیز از این قافله جا نمانده‌اند و دستخوش دچار تحولاتی شده‌اند و با وارد شدن تکنولوژی به این تجهیزات، پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند.

از دیرباز انسان به تجهیزات پزشکی و وسایل درمانی احتیاج داشته است و با پیشرفت تکنولوژی، نیاز انسان به تجهیزات و وسایل درمانی مدرن‌تر و مجهزتر، غیرقابل‌انکار است. اگر نگاهی به چند دهه اخیر بیندازیم، خواهیم یافت که در طول زمان انواع بیماری‌ها و مشکلات زیستی جدیدی درراه انسان قرارگرفته است و اما خوشبختانه تجهیزات مناسب و وسایل درمانی برای مقابله با این بیماری‌ها اختصاص‌یافته‌اند. پیشرفت تکنولوژی، تأثیر بسزایی در تغییر تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی داشته است، تجهیزات قدیمی، جایگزین تجهیزات مجهز و کارآمدتر شده‌اند از دیرباز انسان به تجهیزات پزشکی و وسایل درمانی احتیاج داشته است و با پیشرفت تکنولوژی، نیاز انسان به تجهیزات و وسایل درمانی مدرن‌تر و مجهزتر، غیرقابل‌انکار است. اگر نگاهی به چند دهه اخیر بیندازیم، خواهیم یافت که در طول زمان انواع بیماری‌ها و مشکلات زیستی جدیدی درراه انسان قرارگرفته است و اما خوشبختانه تجهیزات مناسب و وسایل درمانی برای مقابله با این بیماری‌ها اختصاص‌یافته‌اند. پیشرفت تکنولوژی، تأثیر بسزایی در تغییر تجهیزات و تاسیسات بیمارستانی داشته است، تجهیزات قدیمی، جایگزین تجهیزات مجهز و کارآمدتر شده‌اند و همچنین انواع تجهیزات پزشکی که از قبل وجود نداشته‌اند و به آنها احتیاج است، ساخته‌شده‌اند.

بازارهای فروش و عرضه انواع تجهیزات پزشکی، وسایل درمانی و تأسیسات بیمارستانی نیز به سمت سبک نوین هدایت می‌شوند. تهیه کردن و دسترسی به تجهیزات پزشکی و وسایل درمانی موردنیاز در بیمارستان‌ها قبلاً سخت بوده است، اما هم‌ اکنون عرضه آنها نیز پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. این تجهیزات در بازارهای جدیدی عرضه می‌شوند که دسترسی به آنها بسیار راحت است.

مهم‌ترین ویژگی بازارهای جدید عرضه تجهیزات پزشکی، وسایل درمانی و تأسیسات بیمارستانی تخصصی بودن آنهاست. این بازارها فقط بر ارائه این تجهیزات تمرکز دارند و فقط برای عرضه این نوع تجهیزات تخصص‌یافته‌اند. مشتریان و مخاطبان این بازارها قطعاً فقط مراکز درمانی، بیمارستان‌ها و پزشکان هستند، پس بااین‌وجود فقط محصولاتی که مطابق نیاز آنهاست در این بازارها عرضه می‌شود. در ایران نیز این نوع بازارها در قالب نمایشگاه‌های بین‌المللی وجود دارد که به عرضه و ارائه محصولات و تجهیزات پزشکی می‌پردازد. در ادامه به معرفی نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات و تأسیسات بیمارستانی می‌پردازیم.

   ادامه مطلب ...